Σάββατο 2 Μαΐου 2020

ΓΛΩΣΣΑ 2/5/2020

 Συμπληρώνω ι ή η ή υ (παρατηρώ ποια ρήματα τελειώνουν σε -ιζω):
  1. Ο Παναγιώτης χτύπ,.σε το χέρι του(ψέματα λέω).
  2. Η Νάσια χτέν.,ισε ωραία τα μαλλιά της (αλήθεια λέω).
  3. Η γιαγιά θυμήθ,.κε τον παππού και δάκρ.σε.
  4. Κώστα, πότ..σε λίγο τον κήπο.
  5. Η αδερφή μου αναγκάστ...κε να παραδεχτεί ότι κέρδ..σα.
  6. Ο παππούς έσκυψε και φίλ...σε με καμάρι τον εγγονό του.
  7. Η Ειρήνη τραγούδ...σε πολύ όμορφα το τραγούδι.
  8. Κλείστ...κε στο δωμάτιο του και μας φοβέρ...ζε όλη μέρα.


2) Να ξεχωρίζουμε το υποκείμενο , το ρήμα , το αντικείμενο και το κατηγορούμενο μέσα σε μια πρόταση .

v      Να σημειώσεις ( Υ ) για το υποκείμενο , ( Ρ ) για το ρήμα , (  Α ) για το αντικείμενο και ( Κ ) για το κατηγορούμενο στις παρακάτω προτάσεις:

§         Ο παππούς  είναι  άρρωστος .

§         Η αδερφή μου  θα γίνει  δασκάλα .

§         Ο θείος μου  διδάσκει  κιθάρα .

§         Τα παιδιά  παίζουν  ηλεκτρονικά .

§         Το έγγραφο  θεωρείται  πλαστό .


3) Να διακρίνουμε τις προτάσεις σε απλές , σύνθετες και ελλειπτικές :

v      Να γράψεις δίπλα από κάθε πρόταση το είδος της ( απλή , σύνθετη ή ελλειπτική ) :

§         Έλα γρήγορα !
Þ
_______________
§         Το μετρό , τα λεωφορεία και το τραμ έχουν απεργία.
Þ
_______________
§         Το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι στολισμένο .
Þ
_______________
§         Το λεωφορείο είναι γεμάτο .
Þ
_______________
§         Στις 7.00 ακριβώς .
Þ
_______________
§         Σώπα !
Þ
_______________

v      Η σειρά σου τώρα να γράψεις δύο προτάσεις από κάθε είδος :
§         __________________________________________________
Þ
_______________
§         __________________________________________________
Þ
_______________
§         __________________________________________________
Þ
_______________
§         __________________________________________________
Þ
_______________
§         __________________________________________________
Þ
_______________
§         __________________________________________________
Þ
_______________




4)  Να χρησιμοποιούμε τους χρόνους των ρημάτων Ενεστώτα , Παρατατικό και Εξακολουθητικό Μέλλοντα .

v      Να ξαναγράψεις τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα πρώτα στον Παρατατικό και στη συνέχεια στον Εξακολουθητικό Μέλλοντα :

§         Φτάνουμε μέχρι εκεί που το ποτάμι συναντάει τη θάλασσα .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§         Τηρώ πάντα τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
§         Κοιτάζουμε τον ουρανό που είναι γεμάτος σύννεφα .
________________________________________________________________________
§         Κάνουμε πάντα διακοπές στο ίδιο νησί .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5) Να χρησιμοποιούμε σωστά τις εγκλίσεις των ρημάτων ( Οριστική , Υποτακτική και Προστακτική ) .

v      Στις παρακάτω προτάσεις χρησιμοποιείται έγκλιση οριστική . Να τις ξαναγράψεις βάζοντας τα ρήματα στις άλλες δύο εγκλίσεις , πρώτα στην  υποτακτική και ύστερα στην  προστακτική  :

§         Ακούμε προσεχτικά τις οδηγίες των υπευθύνων .
§         ________________________________________________________________________
§         ________________________________________________________________________
§         Περιμένουμε υπομονετικά μέχρι να έρθει η σειρά μας .
§         ________________________________________________________________________
§         ________________________________________________________________________

§         Ακολουθούμε πάντα τις υποδείξεις των σχολικών τροχονόμων .
§         ________________________________________________________________________
§         ________________________________________________________________________

§         Σταματάμε στην άκρη του πεζοδρομίου και ελέγχουμε το δρόμο .
§         ________________________________________________________________________
§         ________________________________________________________________________


6) Να διακρίνουμε τα ισοσύλλαβα από τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά .

v      Να υπογραμμίσεις τα ισοσύλλαβα και να κυκλώσεις τα ανισοσύλλαβα ουσιαστικά :
βελόνα ,  , παππούς , μητέρα , αγρότης , γαλατάς , καφετζής , χώμα , αγρότισσα , κυρά , αλεπού , θάλασσα , καναπές , ζημιά ,  μάγισσα , μάνα , αναπνοή , κόρη , αγόρι , γιαγιά , πόρτα , μαϊμού , παπαρούνα

6) Να κλίνουμε αρσενικά προπαροξύτονα ουσιαστικά σε –ος .

v      Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας πού πρέπει να βάλεις τον τόνο :

Ενικός  αριθμός

Πληθυντικός αριθμός

Ονομαστική

Γενική

Γενική

Αιτιατική

ο ανήφορος



ο άνθρωπος



ο καλόγερος



ο πρόεδρος



ο λαχανόκηπος









7) Την ορθογραφία των ουδέτερων ουσιαστικών σε –υ .

v      Να συμπληρώσεις τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά, προσέχοντας την ορθογραφία :

Ενικός αριθμός

Πληθυντικός αριθμός

Ονομαστική

Ονομαστική

Γενική
Αιτιατική
το δάκρυ



το στάχυ



το βράδυ



το οξύ








8) Να κλίνουμε ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα .

v      Να συμπληρώσεις με προσοχή τις πτώσεις που λείπουν από τα παρακάτω ουσιαστικά :

Ενικός  αριθμός

Πληθυντικός αριθμός

Ονομαστική

Γενική

Γενική

Αιτιατική

το χρημα



το χρώμα



το γράμμα



ττο φασμα



το αγρόκτημα



το σύρμα





9) Να διακρίνουμε επίθετα σε μια πρόταση και να παράγουμε επίθετα από ουσιαστικά .

v      Να σχηματίσεις τα επίθετα που παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά και στη συνέχεια να τα γράψεις στα 3 γένη :

§         φως
Þ
_______________  , ________________ , __________________

§         υγεία
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         χαρτί
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         δέρμα
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         κίνδυνος
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         βράδυ
Þ
_______________  , ________________ , __________________

§         κίνδυνος
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         καλοκαίρι
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         όρος
Þ
_______________  , ________________ , __________________
§         φθινόπωρο
Þ
_______________  , ________________ , __________________

 

 

 J